Pijace čuvaju kupce!
Pančevo, 10.06.2016Na pijace u Srbiji istim intenzitetom (podjednako) kao i ranije odlazi gotovo polovina, odnosno 47% ispitanika koji su anketirani tokom istraživanja o mišljenima i stavovima pijačnih kupaca, koje je krajem prošle i početkom ove godine realizovalo Poslovno udruženje "Pijace Srbije". Istraživanje je urađeno na slučajnom uzorku od 823 ispitanika na pijacama u osam gradova u Srbiji (Beograd, Pančevo, Niš, Kragujevac, Kruševac, Užice, Sombor i Subotica).
O rezulatima ovog istraživanja, prvog te vrste koje je ralizovano istovremeno u više gradova u Srbiji, članovi Poslovnog udruženja „Pijace Srbije" su razgovarali na tematskoj raspravi, koja je 10. juna održana u Pančevu. Ocenjeno je da ovakva istraživanja treba raditi češće, jer je za pijačne uprave briga o kupcima na pijacama podjednako važna kao i kvalitet usluga koje pružaju zakupcima. Udruženje će detaljno analizirati rezultate aktuelnih mišljenja i stavova kupaca na pijacama, te će nastojati da primeni u praksi što je moguće više predloga i sugestija ispitanika.
Podatak da na pijace podjednako često odlazi 47%, češće oko 20%, a ređe oko 33% ispitanika, potvrđuje činjenicu da su ovi tradicionalni prostori za trgovinu i okupljanje i dalje veoma atraktivna mesta za snabdevanje građana Srbije, naročito prehrambenim proizvodima.
Većina kupaca, gotovo 67%, na pijacu ide jednom ili dva puta nedeljno, a obično potroši između 500 i 2.000 dinara.
Na pijacama se najčešće kupuje povrće (83%), potom voće (73%), a na trećem mestu je južno voće (46%). Više od polovine (53%) ispitanika kupuje direktno od proizvođača, a kada kupuju od prodavaca kupci češće (26%) biraju njima poznatog prodavca.
Oko 58% anketiranih kupca se artiklima koje kupuje na pijacama redovno ili povremeno snabdeva i u supermarketima. Najznačajniji razlozi koji ih motivišu da kupuju u supermarketima su: duže radno vreme (31%), mogućnost bezgotovinskog i odloženog plaćanja (27,5%), kompletnija ponuda, odnosno mogućnost kupovine više različitih artikala na jednom mestu (12,5%) i besplatno parkiranje (13%). Oko 23% ispitanika je kao razlog odlaska u supermarkete navelo - povoljnije cene.
Na ovoj tematskoj raspravi članovi Poslovnog udruženja "Pijace Srbije" su upoznati i sa podacima o prometu roba na pijacama u Srbiji u toku prošle godine.
Prema podacima Republičkog zavoda za statistiku, ukupna vrednost prometa poljoprivrednih proizvoda na pijacama u 2015. godini bila je 32 milijarde i 704 miliona dinara (u tekućim cenama), što je za 7,5 odsto više u udnosu na 2014. godinu.
Na pijacama u Srbiji se i dalje proda najviše povrća (30,7%), a potom slede voće i grožđe (21,5%), mleko i mlečni proizvodi (16,4 %) i živina i jaja (13,4%).